Ce asteapta reprezentantii companiilor de consultanta in management dupa aderare?
Exista cel putin trei directii mari de dezvoltare dupa intrarea Romaniei in UE. Piata asteapta intrarea mai multor investitori. De asemenea, vom asista la expansiunea unor companii romanesti peste hotare.
Dezvoltarea sectorului public, odata cu accesarea fondurilor structurale, va fi al treilea motor de crestere pentru companiile de consultanta in management.
Codrut Pascu, managing director al biroului Roland Berger Strategy Consultants din Romania, spune ca mult asteptatul proces de aderare la Uniunea Europeana a potentat increderea in mediul de afaceri romanesc.
"Peisajul competitiv va deveni mai apropiat de situatia din celelalte tari centrale si est-europene, cu principalii jucatori internationali avand o prezenta activa pe piata", apreciaza Pascu.
Iar odata cu amplificarea acestor tendinte, se va putea vorbi de o accelerare a ritmului de crestere al pietei de consultanta in management, in perioada 2008-2010, in interiorul palierului 25-30%. In prezent, ritmul de crestere este apreciat la circa 20%, cu mult peste cel de pe pietele europene mature, de 5%.
Iar pentru a deveni o tinta pentru marile companii internationale, piata locala trebuie sa fie mai atractiva decat cele pe care acestia opereaza in prezent.
Care sunt elementele care diferentiaza piata locala de alte piete similare?
Mai intai, vorbim despre dimensiuni diferite. Astfel, in statele dezvoltate, dimensiunea pietelor de consultanta in management trece in general de pragul de un miliard de euro, iar in tarile din Europa Centrala si de Est marimea variaza intre 200 si 600 de milioane de euro.
Estimarile jucatorilor plaseaza valoarea pietei locale intre limite destul de largi - de la 50 si pana la peste 200 de milioane de euro.
Pe de alta parte, una din