OUG 50 a creditelor a deteriorat semnificativ relaţiile bancherilor cu clienţii.
Băncile trebuie să adopte un cod de conduită privind relaţiile cu clienţii, mai ales după ce populaţia a trecut printr-un proces dur de educaţie atât privind drepturile, cât şi obligaţiile contractuale, în urma adoptării OUG 50/2010, consideră directorul general al UniCredit Ţiriac Bank, Răsvan Radu. Potrivit acestuia, încrederea clienţilor băncilor a fost afectată de implementarea Ordonanţei 50 privind creditele populaţiei.
„Consider că pentru recâştigarea încrederii clienţilor trebuie adoptate o serie de măsuri, în special pornind de la ARB. Băncile trebuie să se autoreglementeze într-o măsură mult mai mare în privinţa atitudinii şi modului în care se comportă cu clienţii şi în care concurează, şi să adopte un anumit cod de conduită care să fie puternic implementat în cadrul tuturor jucătorilor de pe piaţă", a spus Radu.
OUG 50, un efect educativ "dur"
Odată ce a trecut „valul cu OUG 50" şi încep să fie rezolvate cazurile în instanţă, clienţii învaţă într-o măsură mult mai mare decât până acum care sunt „mai exact" drepturile lor, le vor cere mai insistent băncilor, dar vor învăţa şi „până unde merge dreptul lor", spune bancherul indicat. „Într-un fel, OUG 50 a fost o educare a populaţiei făcută într-un mod foarte dur, deşi putea fi realizată mult mai bine utilizând alte metode", a concluzionat Radu.
OUG 50/2010 a fost adoptată de Guvern în luna iunie 2010, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia românească Directiva Europeană 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă şi calcularea dobânzii în funcţie de un indice de referinţă transparent, la care se adaugă o marjă fixă, care nu poate fi modificată faţă de contrac