Criza financiara internationala va avea efecte si asupra pietei de retail, care a cunoscut una dintre cele mai importante cresteri in ultimii ani, atat dezvoltatorii, cat si retailerii urmand sa-si tempereze planurile de extindere, potrivit jucatorilor din piata prezenti la conferinta International Council of Shopping Centers.
"Aceasta criza poate oferi o sansa pentru dezvoltatori si retaileri sa inteleaga piata si ce asteptari sa aiba de la ea, tinand cont ca pana acum pretentiile acestora erau exagerate. Cele peste 100 de centre comerciale aflate in dezvoltare este clar ca reprezinta o oferta nerealista. Estimarile sunt realizate pe numarul total de locuitori, 22 de milioane. Dintre acestia, se poate conta doar pe 10-12 milioane si intrebarea este in ce fel isi cheltuiesc acesti oameni banii, daca ii au", apreciaza Vicentiu Zorzolan, administratorul AAV Group, companie care detine franciza pentru branduri precum Esprit, Springfield sau Woman'Secret.
O serie de orase din tara, precum si zone din Bucuresti, sunt suprasaturate de proiecte comerciale, iar rezultatele obtinute intr-o serie de malluri deschise deja au fost dezamagitoare in ciuda faptului ca dezvoltatorii sunt din ce in ce mai specializati, iar optiunile pentru cumparaturi sunt putine, mai spune Zorzolan.
"Noi am analizat marea majoritate a oraselor din afara Bucurestiului, am calculat zona de cuprindere, puterea de cumparare si alti coeficienti, pe care i-am pus in balanta cu pretul terenurilor si nu ne-au iesit cifrele, astfel ca am pus in asteptare extinderea in afara Bucurestiului", a declarat TJ Kearns, managing director al Caelum Development, care dezvolta in Bucuresti mallul ParkLake Plaza, in parteneriat cu Sonae Sierra.
"Avem si noi orase in care am pus pe 'hold' proiecte, dar avem incredere in piata si vom reveni aici peste cativa ani, cand piata va creste. Important est