Într-un raport al Inspectoratului Şcolar privind calitatea învăţământului la nivelul judeţului, din 2011, au fost identificate o listă de probleme, printre care implicarea insuficientă a dascălilor în organizarea cursurilor. Raportul înaintat Consiliului Judeţean a fost întocmit la finalul a peste o mie de inspecţii şi peste patru mii de ore asistate.
Lista neajunsurilor din învăţământul buzoian conţine mai multe puncte. Primul se referă la preluarea modelelor de planificare şi proiectare a conţinuturilor, în special de pe site-urile specializate, fără a selecta detalierile de conţinut, activităţile de învăţare şi resursele didactice în raport cu specificul colectivului de elevi şi resursele şcolii. Planificările nu sunt personalizate, nu sunt adaptate nivelului fiecărei clase, nu ţin cont de achiziţiile anterioare.
A mai fost remarcată insuficienta valorificare a materialelor şi a mijloacelor didactice pe care le au şcolile în dotare. „Elevilor nu li se oferă situaţii de învăţare care să valorifice în mod practic achiziţiile şi experienţele dobândite, care să fie ancorate în viaţa şi realitatea cotidiană în care trăieşte elevul. Insuficienta preocupare a cadrelor didactice pentru dezvoltarea competenţelor de comunicare orală în diverse situaţii, precum discursul argumentativ, persuasiv, polemic”, se arată în raport.
Au mai fost evidenţiate întocmirea superficială sau incompletă a unor programe la disciplinele opţionale - lipsa unei argumentări, lipsa unei bibliografii minimale, alegerea unor teme conjuncturale.
„Uneori se constată nerespectarea parcurgerii materiei, a propriei planificări, existând rămâneri în urmă din diverse motive. Sunt probleme şi cu gestionarea optimă a timpului didactic şi cu densitatea lecţiei, lecţiile au un caracter static, elevii fiind prea puţin sau deloc antrenaţi în activitate”, se specifică în documentul pr