Romania ar putea atrage producatori de componente care sa lucreze pentru viitoarea uzina Mercedes din Ungaria, deoarece forta de munca de la noi este inca ieftina, iar cheltuielile cu logistica ar fi mici datorita distantelor reduse, a declarat seful Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS), Sorin Vasilescu, la o conferinta auto organizata de ZF.
"Chiar daca Mercedes a ales sa faca uzina in Ungaria, e posibil ca mai multi furnizori de componente sa vina la noi in ideea de a produce pentru Mercedes si nu numai, mai ales ca suntem aproape de orasul Kecskemét si trebuie sa valorificam acest avantaj", crede directorul ARIS. Efectul "bulgare de zapada" se produce cand un constructor decide sa faca o noua uzina si, in consecinta, atrage in acea zona mai multi producatori de componente fara de care nu ar putea produce automobile.
Un astfel de efect s-a produs la noi acum un deceniu, cand Renault a preluat Dacia, iar pe platforma de la Mioveni s-au instalat zeci de producatori de componente. Acelasi lucru este pe cale sa se intample in prezent in jurul Craiovei, unde ARIS estimeaza ca producatorii de componente vor investi circa un miliard de euro pentru nevoile uzinei Ford.
In prezent, in zona Craiovei se doreste extinderea parcului industrial, iar ARIS face demersuri pentru urgentarea rezolvarii problemelor cu terenurile, 80-90 de hectare fiind in litigiu din cauza revendicarilor. Terenul exista, utilitatile sunt la hotar, insa trebuie asteptata clarificarea problemelor juridice, a mai spus seful ARIS.
Vasilescu a adaugat ca furnizorii interesati sa produca pentru Mercedes nu vor veni doar pentru marca germana, ci si pentru altele, iar investitiile nu trebuie sa fie localizate neaparat in vestul tarii, unde deja este deficit mare de forta de munca, astfel ca o companie care ar vrea sa creeze mii de locuri de munca nu ar a