Una dintre rubricile primului ziar în limba română din judeţul Alba, „Unirea“, editat de Biserica Greco-Catolică Unită cu Roma din Blaj, era cea de „Diverse“. Fiecare ediţie a publicaţiei avea un subtitlu: „foaie bisericească-politică”, iar pe ultima pagină un spaţiu similar cu ceea ce apare în ziarele de astăzi la „Sfaturi utile“, „Ştiaţi că“?
Într-un număr al publicaţiei „Unirea“ din 1932, la rubrica menţionată se face referire la „păcatele“ bacşişului. Autorul spune că „domina întreaga societate românească, de sus până jos-în ţara veche“, referindu-se la România, înainte de Unirea de la 1918. Din textul la care facem referire, se desprinde că obiceiul şperţului a prins, ulterior, rădăcină şi în Transilvania.
„Bacşişurile şi preţurile erau o specialitate românească. Ca o boală viguroasă ele dominau întreaga societate românească, de sus până jos-în ţara veche. Începuse a se trece chiar şi în provinciile unificate. Fără bacşiş nici dreptatea nu ţi-se recunoştea. Cu bacşiş şi pe nedreptul, puteai câştiga. Guvernul Maniu însă le dă şi acestora de hac. Dl. Madgearu a dat o circular, prin care se opresc strict bacşişurile la oficiile vamale de la graniţe şi din lăuntru-ţării. În alte resorturi vor urma dispoziţii asemănătoare.“, scria în rubrica intitulată „Bacşişurile“ din ziarul „Unirea“, ce poate fi consultat la Arhivele Naţionale Alba. Ministrul la care face referire autorul rubricii este Virgil Madgearu, care a deţinut între octombrie 1932-ianuarie 1933 portofolil Finanţelor în guvernul Iulia Maniu.
De la „a unge osia“, la mai modernul „a deschide uşa cu piciorul"
Obiceiul de a da bacşiş este menţionată încă din textele vechi româneşti - în primele traduceri de texte religioase, în pravile, la cronicari -, unde apar cuvintele „mită" şi „mîzdă". Majoritatea cuvintelor care definesc „instituţia ploconului" (din rusescul poklon, care însea