Va propun, pentru destindere, clasicul exercitiu din manualele de limbi straine: „in textul urmator, completati spatiile albe cu cuvintele potrivite“. Iata textul:
Astazi devenim constienti, pentru a treia oara, de intirzierea noastra in domeniul stiintific, ceea ce ne face sa reflectam la situatia universitatilor noastre. Nimeni nu se indoieste de rolul stiintei in cresterea economica.
De unde si ingrijorarea care ne cuprinde. Avansul Americii e incontestabil, iar potentialul stiintific al tarilor asiatice e considerabil. intr-o lume mai populata, mai tinara, Europa nu poate miza decit pe progresul rezultat din inovatia tehnica si stiintifica. Or, constata ca universitatile sale stau rau in clasamentele internationale. Orgoliului ranit i se adauga un numar in crestere de oameni de stiinta (savanti confirmati sau studenti avansati) care o parasesc plecind la universitati straine, unde li se ofera conditii de lucru mai bune. Nu avem cum sa nu ne intrebam daca insuficientele de la noi nu se datoreaza organizarii si indiferentei elitelor politice fata de problemele universitatii. in lumea moderna, universitatea are de indeplinit trei functiuni. Selectionarea elitelor natiunii. Formarea intelectuala si profesionala a unei mase din ce in ce mai mari de studenti de toate virstele. E o dinamica in curs, care antreneaza multiplicarea universitatilor. Trebuie acceptat ca aceasta masificare duce si la diversificarea tipurilor institutionale si a filierelor.
in fine, a treia sarcina, prioritara de-acum: cercetarea stiintifica. Germania secolului al XIX-lea, apoi Statele Unite, de cincizeci de ani incoace, au aratat ca cercetarea e cu atit mai eficienta cu cit e incredintata unor institutii independente, concurente intre ele. Aici sta slabiciunea s…t Doua sint problemele de rezolvat. Una financiara, cealalta organizatorica s…t nu cheltuie destul