Românii se situează pe penultimul loc într-un top de 10 ţări realizat de ING privind cunoştinţele şi abilităţile financiare ale consumatorilor.
Conform studiului ING, trei sferturi dintre consumatorii români au un nivel redus de înţelegere a chestiunilor legate de finanţele personale şi de administrarea acestora, dar peste 90% intenţionează să îşi dezvolte aceste cunoştinţe.
În cadrul studiului 'ING Consumer Resourcefulness', ING a dezvoltat în premieră un test de inteligenţă financiară, validat la nivel global ca instrument de măsurare a cunoştinţelor şi abilităţilor financiare ale consumatorilor. Studiul a fost realizat în zece ţări din întreaga lume - Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea şi Japonia.
Testul de inteligenţă financiară - 'FQ test' - a inclus 13 întrebări axate pe patru direcţii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodărie, economisire şi investiţii. În funcţie de numărul răspunsurilor corecte, respondenţii au fost încadraţi în patru profile de cunoştinţe privind banii şi finanţele personale: neştiutor (0-4 răspunsuri corecte); începător (5-8 răspunsuri corecte); mediu (9-11 răspunsuri corecte); avansat (12-13 răspunsuri corecte).
Japonezii și indienii se pricep la bani
Rezultatele FQ test arată că, din rândul celor zece ţări incluse în studiu, consumatorii români au unul dintre cele mai reduse niveluri de cunoştinţe şi abilităţi financiare. Astfel, într-un clasament realizat în funcţie de ponderea profilelor 'mediu' şi 'avansat', japonezii (cu 44%), indienii (40%) şi coreenii (37%) sunt printre cei mai informaţi cu privire la chestiunile legate de bani. La polul opus se situează consumatorii spanioli (cu 24%), români (23%) şi mexicani (19%).
În ceea ce-i priveşte pe români, 69% au un nivel redus de cunoştinţe financiare (încadrându-se în pr