Prima locomotivă produsă integral de Uzinele Mecanice Reşiţa va deveni obiectiv turistic.
Prefectura Arad este singura din ţară care deţine în custodie o locomotivă cu semnificaţie istorică. Instituţia arădeană a preluat în grijă locomotiva de epocă denumită generic „Veteranul şinelor". Este vorba de prima locomotivă construită de către Uzinele Mecanice Reşiţa. Prefectul Călin Bibarţ, iniţiatorul proiectului, spune că ea va fi expusă în scurt timp faţa staţiei CFR din Arad, unde poate fi admirată de către vizitatori.
Locomotiva, păzită de vandali
Prima locomotivă cu abur construită pe actualul teritoriu al României a fost realizată în anul 1872 la Reşiţa, după proiectul lui John Haswell. Dar prima locomotivă proiectată şi executată integral în România a fost fabricată tot la Reşiţa, în anul 1939. Din seria de 67 de exemplare, mai există doar cinci. Prototipul locomotivei Tender seria 131.001 se află acum la Arad. „Era extraordinar de economică. Lua şase tone de cărbune şi două de apă şi putea rula cu 65 de kilometri pe oră şi cu faţa, şi cu spatele", a explicat inginerul Radu Belu, angajat al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA. Pentru a putea cheltui bani cu reabilitarea locomotivei, Prefectura Arad a luat prototipul pe inventar. Ea a fost adusă la SC Astra Vagoane Călători SA Arad, unde specialiştii au reabilitat-o după proiectele originale.
„În aceste zile, linia de cale ferată a fost adusă în faţa gării şi se lucrează la detaliile tehnice, urmând ca în scurt timp arădenii să poată admira şi locomotiva. De asemenea, reprezentanţii Prefecturii Arad iau în calcul ca acest obiectiv turistic să fie păzit în permanenţă pentru a fi protejat de eventualele acte de vandalism", a declarat prefectul Călin Bibarţ.
Astfel, locomotiva cu aburi va deveni o atracţie turistică unică pentru această zonă a României.
Au con