convorbire cu
Adina KENEREŞ şi
Petru ROMOŞAN Au trecut mai bine de doi ani de cînd prozatoarea Adina Kenereş şi poetul Petru Romoşan, întorşi acasă după o îndelungată şedere în Franţa, au înfiinţat editura Compania. Aţi văzut, desigur, în librării Românografia, "radiografia stării de fapt a României azi, la 11 ani de la căderea comunismului", o lucrare insolită în peisajul politic şi economic actual, tocmai prin exactitatea datelor, statisticilor, cronologiilor ultimului deceniu. Şi, probabil, nu aţi trecut cu vederea (fiindcă, «cine uită...») cărţile de memorialistică din colecţia "ClarObscur": Zbor peste cortina de fier de Linu Dragu Popian, Operaţie fără anestezie de Dumitru Pascu, Budapesta 1956 de Tibor Méray, sau cărţile pentru copii, structurate interactiv şi extrem de atractive. Ele sînt cîteva dintre izbînzile celor doi editori, dar mai sînt şi celelalte, proiectele care nu reuşesc să devină realitate: argumentele specialiştilor care "nu se înhamă" sînt aceleaşi, "un puzzle existenţial care te împiedică să faci operă", neseriozitatea colaboratorilor, sau orgolioasa "sfidare/opacitate a savantului", mărturiseşte Adina Kenereş. În ciuda junglei editoriale, a costurilor tipografice, a editurilor fantomă care scot cărţi numai pentru a onora subvenţia, Compania a adăugat proiectelor sale pe acela al unei serii de scriitori contemporani, deschise de romanul inedit al lui Mircea Nedelciu, Zodia scafandrului. Convorbirea pe care am avut-o cu Adina Kenereş şi Petru Romoşan a fost prilejuită de apariţia, deloc întîmplătoare, după cum veţi vedea, a acestei cărţi. Şi de deschiderea unei colecţii care ne va spune în scurt timp cum (şi dacă) se mai scrie la noi.
Care este istoria editării romanului postum al lui Mircea Nedelciu? Au existat indicaţii precise ale autorului în legătură cu publicarea lui într-o formă sau alta? Petru Romoşan: Au fost deja