Fabio Biondi va interpreta, într-o poziţie dublă de solist şi dirijor, şase concerte de vioară, o simfonie şi o uvertură, toate de Antonio Vivaldi. Spectacolul va avea loc vineri, 6 septembrie, la Ateneul Român, de la 22.30.
Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu
Fondator al unui renumit ansamblu de muzică barocă, Europa Galante, muzicianul Fabio Biondi (52 de ani) consideră că cercetarea manuscriselor este esenţială în meseria sa, pentru că îl ajută să surprindă elementele specifice epocii şi stilului muzical. Violonistul cântă Vivaldi ca un italian, fiind convins că orice personalitate artistică trebuie să demonstreze o relaţie cu propria cultură. Deşi foloseşte un instrument excepţional, o vioară Guarneri, spune că, până la urmă, sunetul aparţine muzicianului.
Ansamblul Europa Galante a fost numit „un Ferrari al interpretării Muzicii Barocului Italian“. Să fie oare o trimitere la calitatea remarcabilă, dar şi la tehnica deosebită a acestei formaţii?
Este în mod evident un compliment, căci înseamnă că orchestra este apreciată; mă face însă să râd, căci este o metaforă care sugerează o calitate foarte înaltă şi – pe de altă parte – se referă, vreau să sper, şi la această preocupare permanentă a noastră de a cerceta, de a investiga, de a deveni în fiecare zi mai buni. În meseria aceasta, suntem datori să ne perfecţionăm continuu, să căutăm acele modalităţi de a ne îmbogăţi zestrea noastră de cunoştinţe.
Căutaţi un model anume sau un stil cât mai aproape de autenticitatea epocii?
Este o cercetare destul de profundă. Toată lumea se referă la Baroc folosind termenul de „autentic”, dar acesta implică de fapt un proces de „formalizare” foarte dificil astăzi. Cred însă că mai mult decât autenticitatea, importantă este bogăţia unui vocabular, în primul rând de natură „fonică” – se cântă pe instrumente de epocă, s