Pianistul Evgeny Kissin va interpreta, de la ora 17.00, la Ateneu, sonate ale lui Franz Schubert şi ale lui Alexander Scriabin, alături de câteva studii ale compozitorului rus.
Franz Schubert. Despre ultimele sonate se poate spune că sunt grandioase şi că marchează apogeul geniului schubertian. Între acestea, Sonata nr. 17 op. 53, D 850 în Re major se distinge printr-un optimism radios şi prin prospeţimea tinerească a expresiei. Pregnanţa ritmică se afirmă de la începutul mişcării Allegro vivace, al cărei prim motiv ne aminteşte de începutul Sonatei Waldstein de Beethoven. Tema secundară, simplă şi discretă, contrastează cu elementul concluziv sincopat, exprimat în octave dublate, de un relief energic cu totul deosebit. Repriza ne aduce izbucnirea bucuriei solare, ipostază foarte rar întâlnită în sonatele lui Schubert.
Partea a doua, Con moto, cucereşte prin expresia intimă şi rafinată a sonorităţilor. Mişcarea evocă un menuet, cu toate că predomină atmosfera de contemplaţie calmă a misterelor din natură. A doua idee dezvoltă o armonie care ne duce cu gândul la jocul impresionist de lumini şi umbre, timbre şi culori. Toate acestea îl anunţă pe Debussy cu aproape un secol mai devreme.
În partea a treia, Scherzo, Allegro vivace, se produce un amuzant echivoc ritmic prin folosirea mişcării în contratimp. Ritmica punctată prezentă permanent dă muzicii energie şi caracterul unei fugi eroice. Minunatul trio creează momentul de graţie al întregii mişcări, datorat în primul rând magiei armonice care captivează ascultătorul.
Partea a patra, Allegro moderato, este un rondo construit simplu, ca un cântec popular inocent şi spontan. Îl regăsim aici pe animatorul schubertiadelor vieneze, pe genialul creator de lieduri, care, după spusele prietenului său Grillparzer, „făcea poezia să cânte şi muzica să vorbească“.
DRAMA SCR