Au ținut cont publisherii de recomandările specialiștilor? Sunt modelele de venit sugerate de World Association of Newspapers (WAN) de-a lungul anilor aplicate în presa scrisă?
Paginademedia.ro vă prezintă, în următoare săptămâni, mai multe studii despre presă realizate de World Association of Newspaper în ultimii ani. Astăzi, un articol despre modele de venit pentru publisheri, inclusiv plata pentru conținutul online. Studiile pot fi descărcate gratuit, integral, de pe site-ul Antreprenoriat și Inovație în Massmedia.
Acum câțiva ani, unele rapoarte vorbeau despre “moartea” ziarelor. WAN spunea că totul ține de adaptare: „Da, unele vor muri, iar altele vor prospera. Noile media nu le ucid pe cele vechi, ci le învață să se adapteze”, spune un studiu WAN-IFRA. Este vorba despre adaptare nu doar la nivel de conținut ci și prin regândirea modelelor de a atrage venituri, se spune în raportul New Revenue Models for Newspaper Companies.
Jurnalismul „pe hârtie” este diferit de online. În cazul printului, materialele tind să „privească în trecut” pentru că au o natură reflexivă. Printul și online-ul au nevoie de jurnaliști diferiți. Într-o perioadă în care presa online trebuie reactualizată, este nevoie de un staff editorial mai flexibil.
În 2009, Rupert Murdoch spunea că este nevoie de introducerea plăților pentru conținutul online, iar greii industriei s-au întâlnit, în secret, pentru a discuta o strategia în acest caz. Mogulul de la News Corp spunea într-un interviu că conținutul nu va mai fi gratis și că publicațiile vor ajunge să vândă abonamente pentru conținutul premium. El dădea exemplu chiar The Wall Street Journal, publicație pe care o deținea și care funcționa pe un model cu plată de succes.
Tot 2009 a fost anul în care s-a dezbătut intens, pe toate cananelel, problema plății conținutului. Organizații ale presei, Worl