Pacienţii vor şti precis la ce se pot aştepta de la medici. În termen de 12 luni, fiecare român va semna un contract cu casa teritorială de asigurări de sănătate de care aparţine, unde se va preciza ce drepturi şi ce obligaţii are. Măsura a fost anunţată, ieri, de reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, ordinul care reglementează acest act (nr. 345/2006) fiind publicat recent în Monitorul Oficial.
Se presupune că acest contract îi va da asiguratului mai multă putere în caz că îi sunt încălcate drepturile. Practic, semnarea acestui act oferă pacienţilor şansa de a-i duce pe medici în faţa judecătorilor, dacă vor fi nemulţumiţi de calitatea serviciilor prestate.
Încheierea contractelor de asigurări sociale de sănătate este prevăzută de legea privind reforma în domeniu (nr. 95/2006) şi va fi făcută de asiguraţi prin intermediul angajatorilor sau direct, în funcţie de modalitatea de plată a asigurării de sănătate.
Obiectul contractului îl constituie asigurarea serviciilor medicale pentru asigurat şi co-asiguraţii acestuia, atât în caz de îmbolnăvire, cât şi pentru prevenirea bolilor. Contractul prevede drepturile şi obligaţiile asiguraţilor şi ale caselor de asigurări. Modelul de contract arată că pacienţii vor avea, printre altele, dreptul de a-şi chema medicul de familie la domiciliu, dar şi dreptul de a se înscrie pe listele altui medic, după bunul plac. Mai mult, la categoria obligaţii aflăm că asiguratul trebuie să treacă periodic pe la medic pentru a afla cum stă cu sănătatea. O altă obligaţie specificată de contract este aceea de a-şi lua medicamentele, exact aşa cu i-a prescris medicul.
Modul de rezolvare a unor eventuale litigii apărute între părţi este pe cale amiabilă sau prin intermediul instanţelor judecătoreşti, în cazul în care nu se ajunge altfel la o soluţie . Cu alte cuvinte, pacientul nemulţumit va trebui să