La Sighet, ziua de 31 ianuarie 2011 a adus noutatea inaugurării unui ciclu de întâmpinări artistice aşezate sub genericul Dialogul artelor. Artizanul iniţiativei este editorul Ioan Mariş, unul dintre mecenaţii oraşului şi, de curând, iniţiatorul Editurii Valea Verde, care deschide un capitol proaspăt în activitatea de răspândire a culturii scrise prin partea locului.
Orgolioşi, oamenii Maramureşului istoric au socotit că statutul de aparenţă marginală pe care îl dă aşezarea pe harta statului nostru Sighetului nu trebuie acceptat pasiv ca marginalitate culturală ori semn de provincialism redundant. Urmarea a fost că la Dialogul artelor, pe lângă o lansare de carte şi un microrecital la vioară - pentru ultimul se cuvine menţionată violonista adolescentă Raluca Michnea, interpreta plină de prospeţime a Baladei lui Ciprian Porumbescu -, oaspeţii din Sala Radio, pusă la dispoziţie în chip generos de directorul instituţiei, Dorel Todea, au participat la vernisajul expoziţiei a doi artişti din două generaţii diferite.
Graţie priceperii curatorului Ioan J. Popescu, pe simeze au atârnat douăzeci de fotografii artistice ale Amaliei Lumei, aflată la distanţă de mai multe participări colective şi o personală de debutul public de anul trecut, şi sculpturile în lemn ale demult consacratului profesionist sighetean Ion Bledea.
Nu întâmplător a aşezate sub semnul genericului Deus loci, lucrările artistei menţionate surprind sculpturi aşezate de decenii şi secole prin pieţe publice ori firide de pe faţade, chipuri de zeităţi antice cu trimitere la lumea antică greco-latină, alături de pietrele tombale din cimitirul evreiesc sighetean, roase de intemperii, dar şi animate cu forţă de verdele vegetaţiei invazive din jur. Două tipuri de locuiri ale prezentului de către trecut, două paradigme ce trimit la efemer şi la sacru, două repere ale cotidianulu