Reclamele la credite vor trebui să ofere informaţii clare despre rata dobânzii şi suma pe care clientul o va avea de rambursat. În plus, clienţii vor primi, gratuit, un exemplar al contractului de credit, pentru a analiza prevederile acestuia. Sursa: North Photo
Astfel, dacă vor promova credite, indicând rate ale dobânzii sau cifre privind costul creditului pentru consumator, băncile vor trebui să dea exemple clare despre costurile aferente creditului, de la dobânzi la comisioane, durata contractului de credit şi suma pe care o va încasa de fapt debitorul.
Mai mult decât atât, în cazul unui credit sub formă de amânare la plată pentru un anumit bun sau serviciu, instutuţiile financiare vor trebui să ofere informaţii referitoare la preţul în numerar şi valoarea oricărei plăţi în avans, potrivit unui Proiect de Ordonanţă de Urgenţă privind contractele de credit pentru consumatori, elaborat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
De asemenea, băncile nu mai pot camufla costurile aferente încheierii unei asigurări la contractarea creditelor. Potrivit documentului, ele vor trebui să precizeze clar, vizibil şi concis în reclame obligaţia de a încheia un asemenea contract, împreună cu dobânda anuală efectivă.
Reguli stricte pentru intermediari
Brokerii de credite vor fi obligaţi să îi prezinte clientului mai multe oferte, din care acesta să poată alege cel mai bun produs bancar, în acord cu nevoile sale. Brokerul va trebuie să ofere aceste informaţii cu cel puţin 15 zile înainte ca debitorul să semneze contractul de credit, în scris. De asemenea, brokerii vor trebuiu să îi explice clientului şi riscurile la care se expune dacă nu achită ratele la timp.
În plus, debitorul va trebui să primească o copie a contractului de credit, pentru a avea răgazul necesar să citească cu atenţ