Raportul dintre rezultatele proiectate de documentele şcolare şi rezultatele obţinute de elev în activitatea de instruire şi educare, alături de cel dintre posibilităţi şi realizări reprezintă randamentul şcolar.
El exprimă performanţele obţinute de elev, reuşita sau nereuşita lui şcolară, vizează cantitatea şi calitatea pregătirii teoretice şi practice a elevilor. Măsurarea cantităţii cunoştinţelor dobândite se realizează prin evaluări la nivelul copilului, al clasei, al şcolii sau la nivel naţional, prin probe orale şi scrise.
Reuşita este influenţată de o mulţime de factori interni şi externi ai copilului. Este bine ca aceştia să fie cunoscuţi pentru a urmări creşterea eficienţei şi a performanţelor în activitatea de învăţare.
Factorii reuşitei şcolare:
1) familiali: interesul pentru pregătirea copilului, relaţiile de înţelegere, respect şi cooperare, manifestările de dragoste şi afecţiune, asigurarea condiţiilor optime de viaţă şi studiu
2) personali: echilibrul fiziologic, particularităţile analizatorilor, buna funcţionare a sistemului nervos, starea generală de sănătate
3) pedagogici: buna organizare a procesului instructiv-educativ, selectarea corectă a materialului predat, strategii didactice optimizatoare, buna funcţionare a clasei ca grup social, relaţiile profesori-elevi
4) psihologici: personalitatea elevului (atitudini, interese, motivaţii), dezvoltarea corespunzătoare a proceselor psihice, forţa emoţiilor
Reuşita şcolară atrage satisfacţia şcolară, o stare afectivă pozitivă (mulţumire, încredere, bucurie, confort psihic).
La polul opus se află eşecul şcolar. Acesta poate fi de scurtă durată, declanşat de o anumită situaţie conflictuală, sau de durată (în acest caz este indicat un consult de specialitate pentru a putea înţelege şi ajuta copilul).
Nerealizarea sarcinilor şcolare poate fi influenţată d