Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a hotărât, marţi, oprirea de la difuzare a 11 spoturi TV de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană. CNA consideră că acestea încalcă legislaţia audiovizualului. De cealaltă parte, reprezentanţii Sindicatului “Viitorul Mineritului” din Roşia Montană consideră că această decizie este “un precedent periculos la adresa libertăţii de exprimare în România”.
Decizia de oprire de la difuzarea pe TV a spoturilor de promovare a proiectului de la Roşia Montană (în forma în care au fost difuzate în perioada 1 septembrie – 6 octombrie) a fost luată de membrii CNA cu opt voturi “pentru” (Laura Georgescu, Lorand Turos, Monica Guberat, Viorel Vasile Buda, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea). Membrii CNA au considerat că aceste spoturi au încălcat articolul 29, aliniatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia “Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei”.
De asemenea, CNA a considerat că spoturile respective nu au informat corect publicul, încălcând articolul 93 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia “Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale”. Totodată, Consiliul a considerat că spoturile respective au încălcat articolul 104 din Codul de reglementare ale conţinutului audiovizual, potrivit căruia “Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive”.
„Unde s-a mai