Proprietarii de centre comerciale au oferit in cea mai mare parte discounturi chiriasilor pentru a-i mentine in mall, pentru a-i ajuta sa treaca peste aceasta perioada cu vanzari slabe, dar si pentru a-si mentine astfel propriile businessuri pe linia de plutire. Cat de departe au mers unii proprietari?
"Am auzit de oferte fabuloase in piata, de genul chirie zero pentru primul an, ajutor pentru amenajarea magazinului si chirie procentuala din cifra de afaceri incepand cu anul doi de chirie", spune unul dintre consultantii imobiliari de pe piata cu privire la situatia proprietarilor de centre comerciale.
Recent, Dorin Catana, directorul general al retelei de farmacii Centrofarm, spunea pentru ZF ca exista proprietari de malluri care au acceptat ca reteaua sa nu mai plateasca chirie in urmatoarele luni doar ca sa ramana in centrul comercial. Si Octavian Radu, proprietarul grupului RTC, a reusit sa obtina reduceri de pana la 70% a chiriei pentru o parte din magazinele Diverta situate in centre comerciale. O atitudine mai transanta a avut-o Dragos Petrescu, cu afaceri de 15 mil. euro din restaurante, care spune ca nu va mai deschide restaurante in centre comerciale nici gratis.
Cele mai mari reduceri de costuri sunt operate in special de catre proprietarii centrelor comerciale deschise in ultimul an, in care majoritatea retailerilor au blocat procesul de extindere, motiv pentru care gradul de ocupare este nesatisfacator.
"Chiriasilor de la etajul unu al proiectului Grand Arena, aproximativ 20, le percepem o chirie zero pentru o perioada determinata, situatia fiind reevaluata la fiecare trei luni. La parter, unde gradul de ocupare este de 90%, reducerile de chirii sunt de 20-25%. La etaj gradul de ocupare a spatiilor este de 33%", a precizat Mikael Harfi, directorul mallului Grand Arena din Capitala si fiul unuia dintre proprietari.
Pro