Comertul cu petrol, dimensiunile mici ale Golfului Adén si haosul din Somalia au dat aripi pirateriei. Totusi, stramtoarea Malaca din Singapore are proprii banditi care practica aceasta profesie de 20 sau 25 de ani, noteaza ziarul El Mundo, citat de Agerpres.
Inainte de a ateriza pe aeroportul din Singapore, calatorul poate admira puzderia de ambarcatiuni ancorate in porturi. Nu exista o mai mare concentrare de ambarcatiuni in intreaga lume. Singapore este poarta de intrare si de iesire in stramtoarea Malaca, un coridor ingust si prelung martitim, care uneste oceanele Indian de Pacific si prin care se transporta o treime din comertul mondial si jumatate din cel petrolier.
Cele aproximativ 70.000 de ambarcatiuni - o medie zilnica de 200 - care il strabat leaga Africa de India, China, Japonia si de Asia de Sud-Est, zona in care traieste 60% din populatia planetei. Folosesc aceasta ruta pentru a economisi mii de mile, zeci de zile si foarte multi bani. Cuprinsa intre peninsula malayeziana si insula Sumatra, stramtoarea Malaca este foarte lunga si, mai ales, foarte ingusta: circa 900 de kilometri lungime si 15 latime. Pe unele portiuni adancimea este de numai 25 de metri, fapt ce obliga ambarcatiunile sa-si diminueze viteza.
Toate aceste facilitati au facut din stramtoare un paradis al pirateriei in ultimii 20 sau 25 de ani. La inceputul anilor 80 a explodat acest fenomen ca urmare, in mare masura, a globalizarii si care a dus la o uriasa crestere a comertului mondial, mai ales maritim. Pe drumurile marii se transporta 90% din comertul planetar. Stramtoarea Malaca si apele sale inconjuratoare au luat locul pe care il juca Mediterana in antichitate. Si a devenit o zona predilecta a piratilor, in asemenea masura, incat tarile asiatice vizate au abordat serios problema.
SUA, foarte interesate din punct de vedere strategic si econo