In cel de-al douazecelea an de independenta a Republicii Moldova, de data asta in contextul unei guvernari pro-europene, discutiile in jurul predarii istoriei in invatamantul preuniversitar continua si sunt mai incinse ca niciodata.
In urmatorul an de invatamant, 2012- 2013, ca urmare a unui ordin ministerial recent, elevii de peste Prut vor studia disciplina "Istoria romanilor si universala". O disciplina ce prevede comasarea "Istoriei romanilor" si "Istoriei universale", in pofida nemultumirilor unor istorici cu reputatie, care opteaza pentru predarea lor separata.
Oare scopul acestui demers este modernizarea curriculara si usurarea muncii elevilor, asa cum pretind guvernantii si sustinatorii lor, sau se inscrie intr-o noua tentativa de inserare a politicului in predarea istoriei? Inainte de a elucida aceasta intrebare, se impun cateva precizari.
"Istoria romanilor" vizavi "Istoria Moldovei". O lupta cu invingatori, invinsi si neterminata
Predarea istoriei in Republica Moldova a constituit permanent un subiect de disputa. Discutiile contradictorii au opus istoricii in doua tabere: adeptii "Istoriei romanilor" si adeptii "Istoriei Moldovei".
Cei care fac parte din prima tabara enumerata insista pe respectarea adevarului istoric, incluzand arealul dintre Prut si Nistru in cadrul spatiului romanesc. Cei care fac parte din a doua tabara evidentiaza particularitatea moldovenista a teritoriului sus-mentionat, avansand chiar o interpretare revansarda a istoriei fata de statul vecin, Romania.
In prima faza, adeptii respectarii adevarului istoric s-au impus si in Republica Moldova se preda "Istoria romanilor" si "Istoria universala" in conformitate cu manualele romanesti. Fapt ce atragea critici constante din partea celorlalti, autoproclamatii "aparatori" ai statalitatii Republicii Moldova.
A