Absorbtia fondurilor structurale in cadrul proiectelor de infrastructura rutiera se va reflecta aproape imediat in economie, in timp ce efectele investitiilor in proiectele care vizeaza piata muncii se vor simti pe termen mediu sau lung, a spus Leonard Orban, ministrul Afacerilor Europene, intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.
Clarificarea ministrului Orban vine in contextul in care premierul Mihai Razvan Ungureanu a explicat ca Romania ar beneficia de o crestere economica de 1,8% pe an daca fondurile structurale si de coeziune sunt absorbite in proportie de 100% (6 miliarde euro - n.r.).
"Daca vorbim despre proiectele de infrastructura rutiera, in momentul in care proiectul este gata, poti beneficia din plin si imediat de efectele pozitive in economie ale acelui proiect. Daca vorbim de Fondul Social European, unde sunt proiecte de recalificare profesionala, proiecte care vizeaza piata muncii, este clar ca efectele se simt pe termen mediu sau lung", a explicat Orban.
Totodata, marile proiecte de infrastructura sunt si cele asteptate sa ridice semnificativ gradul de absorbtie al fondurilor structurale si de coeziune.
In prezent, gradul de absorbtie este de 7,4%, valoare anuntata recent de presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso.
"Din punctul de vedere al Comisiei Europene, aceasta cifra este data in momentul in care se aproba cererile de rambursare transmise de partea romana. Presedintele Barroso a avut perfecta dreptate, rata de absorbtie este dureors de mica", a spus Leonard Orban.
Gradul de absorbtie de 7,4% este totusi dublu fata de momentul in care a fost format ministerul Integrarii Europene, cand era 3,7%.
Primele doua luni din acest an au aratat destul de prost, in conditiile in care au fost absorbite doar 144 milioane euro. Practic, pentru ca ministerul sa isi atinga obiectivul de 3,5 miliarde eur