Numarul evaluarilor la care sunt supusi elevii in cei 13 ani de scoala preuniversitara a crescut semnificativ in noua lege a educatiei, astfel ei vor fi examinati "predictiv" anual, inca de la gradinita si vor sustine evaluari "sumative" la fiecare doi ani, incepand cu clasa a II-a, potrivit NewsIn.
Evaluarile incep la finalul grupei pregatitoare pentru scoala, cu scopul pregatirii unui " raport de evaluare a competentelor cognitive, emotionale si sociale ale copilului", dupa cum se arata in legea asumata marti de guvern.
Apoi, cum intra in clasa I, elevii sunt supusi primelor evaluari "predictive", ale caror rezultate nu se trec in catalog. "Pe baza rezultatelor evaluarii predictive, se stabileste nivelul initial al cunostintelor, deprinderilor/abilitatilor si atitudinilor pentru fiecare elev, considerat ca nivel de referinta pentru anul scolar si disciplina/modulul de pregatire respectiv", potrivit textului legii. Acest tip de evaluare se va face, apoi, la inceputul fiecarui an de studii preuniversitare.
Apoi, pe parcursul anului elevii sunt evaluati "formativ". Nici aceste rezultate nu se trec in catalog, insa "au functie de constatare a progresului pe parcurs al elevilor si de sprijinire continua a acestora prin corectarea greselilor si individualizarea activitatii educationale, conform nevoilor si potentialului elevilor, in raport cu standardele curriculare" si "asigura reglarea si auto-reglarea procesului de predare-invatare". In lege nu se explica insa care sunt criteriile dupa care se fac aceste evaluari.
Un alt tip de evaluare este cel "sumativ", adica testele de la clasa si examenele nationale. "Evaluarile sumative la nivelul unitatii de invatamant se realizeaza sub coordonarea consiliului de administratie al acesteia, in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei". Acest tip de evaluari se