Piata de materiale de zidarie a crescut anul trecut cu 15%, pana la 500 de milioane de euro, cel mai puternic avans, de 25%, fiind inregistrat de vanzarile de BCA (beton celular autoclavizat), unde producatorii au investit masiv in ultimii ani in majorarea capacitatilor de productie pentru a face fata dezvoltarii pietei de caramida. Lupta stransa intre BCA si caramida va continua si anul acesta, dar mai mult in discounturi, pentru ca productia acopera cererea. Cine va castiga?
Razboiul preturilor a inceput din ultimul trimestru al anului trecut cand caramizile s-au redus in medie cu 25% si BCA-ul cu circa 10%, iar tendinta a continuat si in primul trimestru cand caramizile si BCA-ul au mai scazut cu 10% la pretul de lista. Astfel, in prezent metrul cub de BCA a ajuns la 230 de lei/metrul cub fara TVA, in timp ce caramida a scazut la 200 de lei/metrul cub fara TVA, la preturi de producator.
La aceste reduceri se adauga si discounturile care difera de la un producator la altul. Cu toate acestea, vanzarile de materiale de zidarie au continuat sa scada in primul trimestru, urmand trendul din ultimul trimestru al anului 2008.
„Vanzarile de BCA au scazut in primul trimestru in volum cu 8-10%, in timp ce preturile au scazut in medie cu 9%. Insa in primele trei luni, pe langa criza, a fost si vreme nefavorabila si nu putem compara cu cea fost in aceeasi perioada a anului trecut. Insa multe proiecte mari s-au oprit, dar au ramas consumatorii individuali, care sunt foarte importanti", a declarat Nicolae Dusu, presedintele Celco Constanta, companie cu afaceri de 30 mil. euro, si totodata presedintele Asociatiei Pro BCA, care controleaza 70% din piata.
Din asociatie, infiintata in septembrie 2008, fac parte Celco Constanta, holdingul Macon-Simcor, Soceram, Ecoblock si Somaco Prefabricate Grup, urmand ca pana la sfarsitul trimestrului trei sa