Agnès Troly, directoare de programe la Théatre de l’Odéon din Paris, a venit de curind la Bucuresti, intr-o prima vizita in Romania, la invitatia Teatrului Odeon din Capitala. Odéon-ul francez are de putina vreme o conducere noua, intinerita odata cu noul director, regizorul Olivier Py, cu care Agnès Troly a lucrat mai bine de un deceniu la Orléans, iar schimbarea de directie a devenit vizibila in aceasta stagiune, cind la Odéon au fost invitati creatori europeni ai ultimului „val“ – Warlikowski, Latella, Ascher… –, estul Europei fiind una din „zonele de interes“ ale acestui teatru de traditie.
Ati venit la Odéon, impreuna cu Olivier Py, de la Centrul Dramatic din Orléans, o institutie de cu totul alta factura, mult mai putin vizibila. E o schimbare atit de mare?
Da, e foarte diferit. Dar, in acelasi timp, nu chiar atit de diferit. E vorba de un teatru mult mai important, mult mai mare, cu mai multe mijloace la dispozitie, dar si cu mult mai multe lucruri de facut. in plus, sintem in centru, la Paris, iar Franta e o tara foarte centralizata, chiar daca a facut mult din punct de vedere cultural in favoarea descentralizarii, a initiat centre dramatice si teatre nationale cam peste tot in tara. Asadar, marea diferenta este ca sintem mult mai expusi, ca exista un rezervor de public imens, ne preocupa intinerirea publicului, sint interesati sa aducem in sala noile generatii, nu doar adultii care au mijloacele sa vina la teatru.
Si care s-au obisnuit s-o faca.
Ne intereseaza oamenii care fie sint tineri, iar mersul la teatru nu face parte din preocuparile lor, fie nu au mijloacele materiale s-o faca. E adevarat, insa, ca faceam asta si la Orléans. Timp de noua ani, am lucrat cu publicuri foarte diferite si foarte amestecate. Asta, pentru ca aveam un public destul de tinar, destul de curios. Sper sa se intimple asta si la Odéon. E un te