Campioană naţională la karting, atrasă dintotdeauna de copiii defavorizaţi, târgumureşeanca a reuşit să impună, la nivel naţional, câteva idei şi proiecte vizând şcolile speciale De mică, spiritul de competiţie i-a fost dezvoltat Iolandei Cătinean de karting, sport practicat de la 10 ani. „Ani de zile am fost singura fată din ţară care participa, cu echipa de la Clubul Copiilor, la competiţii”, îşi aminteşte Iolanda Cătinean, de nenumărate ori campioană naţională. Apoi, mereu, în copilărie, părinţii săi au fost surprinşi că se apropia de copiii mai puţin norocoşi, cărora le făcea cadouri, îi invita acasă. Iar cariera sa, în chip natural, s-a îndreptat spre pedagogie, dăscălie, lucrul cu copiii.
„Iniţial am fost învăţătoare la şcoala generală din cartierul Mureşeni, o zonă mai săracă din Târgu Mureş. Au fost nişte ani superbi, unde am înfiinţat o echipă de mini-ciclişti din şcoală, şi am făcut cu ei şi pictură pe sticlă, ca formă de terapie. Am făcut Facultatea de Pedagogie, disciplina mea preferată, am lucrat la Liceul Pedagogic, iar în 2002 am ajuns la şcoala specială. Ulterior am ajuns la Inspectoratul Şcolar, o vreme am fost la Ministerul Educaţiei iar acum sunt logoped la Gimnaziul Europa. Într-o formă sau alta, mereu am lucrat cu copiii defavorizaţi”, concluzionează Iolanda Cătinean.
Proiect naţional
Ca inspector general pe învăţământul special în Ministerul Educaţiei, şi-a pus în practică proiectul de suflet, Strategia Naţională de Acţiune Comunitară, ca şi atelierele protejate, idee inclusă în noua Lege a învăţământului. „Şcoala specială ar trebui să aibă ateliere protejate, unde copiii să poată lucra şi vinde produsele, rezultând autofinanţare. În toate ţările UE există aşa ceva”, spune Iolanda Cătinean, care a mai realizat pagina web a Serviciului Naţional de Acţiune Comunitară, pe care îl coordonează.