Autorii de bloguri se înmulţesc şi se specializează. Vizionarii spun că fiecare om va ajunge, în viitor, să-şi posteze online gândurile. Dacă, la apariţia lui, blogul era un simplu jurnal pe internet, acum a ajuns un adevărat fenomen, cu peste 180 de milioane de autori. Blogosfera mondială include bloguri în 81 de limbi, administrate din 66 de ţări de pe şase continente, ai căror creatori au ajuns să posteze zilnic aproape un milion de mesaje, indică analiza Technorati pe anul 2008.
Şi în România, numărul blogurilor active a ajuns în noiembrie la aproape 23.180 – conform monitorizării ZeList.ro . În etapa actuală, “blogurile intră în mainstream-ul comunicării”, după cum spune expertul media Iulian Comănescu, adică identităţile sunt mai clar definite.
Pe bloguri nu există cenzură, nici din partea politicului, nici a economicului, nici a şefului, crede psihoterapeutul Gabriel Dinu. „Cititorul este atras de potenţialul de sinceritate”, explică el.
Chiar şi autocenzura e mai relaxată, pentru că bloggerul „poate să-şi dezvăluie fără reticenţe emoţiile, părerile subiective şi neargumentate, poate chiar să jignească în voie sau să folosească un limbaj vulgar”. În plus, blogurile oferă informaţie în timp real, în contextul în care consumatorii de media sunt preocupaţi excesiv de acest aspect.
Sociologul Valentina Marinescu, lector universitar doctor, spune însă că blogosfera de la noi e mult diferită de cea occidentală. „La noi, blogurile sunt în mare parte foarte personale. Nu prea sunt bloguri de nişă, profesionale.”
Nevoia de blog
Alexandru Brăduţ Ulmanu, jurnalist independent şi trainer, ne-a spus că şi-a făcut primul blog „în 2001 sau 2002”, când s-a întors din SUA, pentru că a vrut să scrie despre mass-media din România în engleză, „pentru străinii interesaţi să înţeleagă cum funcţio