Calea Ferată a Moldovei suportă pagube anuale de căteva sute de milioane de lei de pe urma consumului sporit de combustibil şi a furturilor de motorină. Autorităţile au alcătuit un plan de eficientizare şi de modernizare a întreprinderii iar printre măsurile de eficientizare se numără şi sistarea transportului suburban de călători.
Consumul de carburanţi în transportul feroviar din Republica Moldova este de cinci-şase ori mai mare decât media din statele UE, arată un studiu privind eficienţa energetică din acest domeniu, realizat de specialiştii de la Ministerul Transporturilor.
Rolul dominant îl deţine motorina atât cantitativ, cât şi valoric. Astfel, în anii 2006-2010, 84% din cantitatea şi 88% din valoarea resurselor energetice consumate de Calea Ferată a Moldovei (CFM) au revenit motorinei. Aceasta denotă o dependenţă totală a locomotivelor CFM de combustibilul diesel, preţul căruia în ultimii ani l-a ajuns pe cel al benzinei.
Se circulă cu viteza melcului
Autorii studiului constată că, deşi s-a atestat o tendinţă de reducere a consumului de combustibili la CFM, acesta rămâne foarte înalt, datorită stării avansate de uzură a căilor ferate, a locomotivelor, dar şi a traverselor putrezite din lemn. Ca urmare a acestei situaţii, pe căile ferate din ţara noastră se circulă cu viteze melcului: trenurile internaţionale au o viteză medie de 43 de kilometri pe oră, iar trenurile locale - 28,2 kilometri pe oră.
De asemenea, specialiştii au constatat că furturile de combustibili ajung la peste 8% din totalul motorinei consumate de întreprindere şi provoacă pierderi anuale de circa 19 milioane de lei.
CFM riscă să intre în faliment
„Calea Ferată din Moldova a rămas în urmă cu cel puţin 15 ani faţă de întreprinderile de profil din spaţiul ex-sovietic şi riscă să intre în faliment fără reforme şi investiţii în modernizare", susţine Ana