Ma veti intreba de ce atita sacrificiu? Raspunsul e unul simplu. Matei Bejenaru nu are ce sa expuna, de aceea se limiteaza la propuneri. Neavind ce expune, el face critica sociala in detrimentul operei "ce nu exista". "Cum poate capata Iasul o dimensiune culturala contemporana, care-l sa-l inscrie in circuitul cultural european?". Aceasta a fost tema dezbaterii organizate la data de 20 iunie a.c. de catre Asociatia Vector, cu ocazia lansarii oficiale a celei de-a VIII-a editii a Bienalei de Arta Contemporana "Periferic", la Centrul Cultural Francez. Dezbaterea, dupa cum era de asteptat, a fost precedata de o conferinta de presa, desfasurata la o ora de virf (a prinzului), la care Matei Bejenaru, presedintele asociatiei, in stilul sau caracteristic, a expus in imagini si date bilantul impresionant al "Perifericului". Una dintre concluziile la care s-a ajuns, dupa cum era de asteptat, a fost urmatoarea: "Iasul nu are inca o strategie culturala...". A doua a fost una si mai drastica: "Cei care au auzit abia acum de Bienala, inteleg ca Vectorul a facut mai multe pentru arta contemporana decit toate institutiile culturale iesene la un loc...". Cu riscul de-a contrazice multa lume buna, indraznesc sa pun o intrebre: "Sa fie chiar asa?". "Pai, sigur ca da. Ai vreo indoiala?". "Ma indoiesc, cum nu?". "Atunci, sigur ca nu stii mai nimic despre Periferic...". Stau in cumpana, incercind sa-mi reimprospatez memoria. In '96 sau '97 si, probabil, '98, m-am ocupat indeaproape de fenomenul in cauza. Atunci i-am dedicat, in "Monitorului Artelor", o pagina intreaga lui Matei Bejenaru... Marturisesc ca a fost un dialog extrem de interesant. Atunci, Matei Bejenaru, pe care l-am vizitat acasa, mi-a vorbit cu patos despre perfomance si happening. Despre instalatii si alte forme de manifestare a artei contemporane. Am fost impresionat de un proiect pe care tinarul Matei Bejenaru il "derula