Constituirea consiliilor judete a schimbat sensibil raportul de forte inregistrat in alegerile locale. Goana dupa obtinerea functiilor celor mai inalte din aceste organisme ale administratiei locale a determinat aproape toate combinatiile posibile de aliante, unele chiar impotriva naturii.
Data-limita legala pana la care trebuiau constituite consiliile locale si judetene a fost 26 iunie.
In mod normal, dupa 20 de zile de alegeri si dupa trei convocari consecutive in acest interval, consilierii absenti de la sedintele de constituire trebuiau sa-si piarda mandatul si sa fie inlocuiti cu urmatorii de pe liste electorale, sau - daca acest lucru nu mai era posibil - organizate alegeri de completare. Lucru care nu s-a intamplat in nici unul dintre judetele cu probleme.
Termenul a fost depasit neasteptat de mult, ultimul consiliu judetean constituin-du-se abia la 13 iulie. Aceasta abatere de la lege a fost determinata de negocierile dintre partide pentru a incheia intelegeri de sustinere reciproca in vederea castigarii suprematiei in consilii.
Nu-i mai putin adevarat ca noua configuratie politica rezultata in urma alegerilor locale este una speciala, cu un echilibru evident intre cele doua forte - PSD si Alianta.
Marele perdant
Unele dintre formatiunile politice au obtinut, in urma alegerilor, majoritatea doar in foarte putine judete. Astfel ca partidele "mici" au jucat rolul de arbitri si au avut numai de castigat.
S-au inregistrat si tradari neasteptate, fie la nivel de partide - cand au fost incalcate intelegerile initiale, fie la nivel de consilieri -- cand unii dintre acestia au votat in favoarea dusmanului de moarte.
Manevrele de culise au facut din partidele mici marii castigatori ai alegerilor locale, chiar daca rezultatele matematice au fost modeste. PRM are trei presedinti de consilii