Cum sfarsitul anului e la o intindere de mana, un bilant al literaturii scrise la Iasi nu ar fi inoportun. Nu am nici ambitia, nici posibilitatile de a fi enciclopedic, astfel incat in acest articol nu am sa retin decat acele titluri, apartinand autorilor urbei, care merita cu prisosinta promovate.
Altfel, inutil sa va mai spun, dulcele targ e plin de veleitari, de scriitori de cartier, de gasti si de factiuni, de edituri de garsoniera, care, fiecare, publica, cu ajutorul unor subventii ministeriale, amici, de regula poeti (ca proza se scrie mai greu, poezele se pot inseila intre doua baute la crasma mult mai frecventata decat biblioteca, care, umbla vorba, poate corupe talentul).
Se va vedea, trag nadejdea, ca Iasiul nu este chiar locul unde nu se intampla nimic. Acestea fiind spuse, sa trec la nominalizari.
La capitolul poezie, anul a inceput cum nu se poate mai promitator, cu volumul lui Nichita Danilov, Centura de castitate, care continua in forta maniera cunoscuta a autorului, punand in pagina scenarii apocaliptice motivate existential. A urmat O. Nimigean, cu Nicolina Blues, o carte ludica si dramatica totodata, in care taciturnul scriitor histrion mimeaza jocul, ironia doar pentru a-si imblanzi, prin intermediul versificatiei savante, crizele. In vara, Mariana Codrut a publicat, la editura Paralela 45, al saselea sau volum de poezie, Ultima patrie, in care descriptivul, epicul nu sunt decat artificii care sustin o confesiune convulsionata, speriata de spectre cat se poate de amenintatoare: singuratatea, moartea. Lui Radu Andriescu i-a aparut o carte de poezii in SUA, ceea ce poate marca inceputul unei acreditari intr-un spatiu literar in care poetul universitar se simte mult mai familiar decat in cel de acasa. In fine, in noiembrie, cunoscutul Emil Brumaru a debutat, in sfarsit, la editura Brumar, adunandu-si, intr-o frumoasa carte, poe