Cercetatorii il numesc "efectul White Christmas". Primele experimente (neconcludente) s-au facut in anii '60 si constau in rularea unei inregistrari cu celebra melodie a lui Bing Crosby. Unii dintre subiecti o "auzeau" chiar si cand volumul era aproape de zero, sau cand erau anuntati ca va porni inregistrarea, desi in realitatea aceasta nu urma sa fie redata.
Confirmarea fiziologica a acestei "completari" cu ajutorul reprezentarii muzicale involuntare a fost obtinuta patru decenii mai tarziu, la Universitatea Dartmouth. William Kelley si colegii sai au folosit rezonanta magnetica pentru a scana cortexul auditiv al mai multor subiecti, respectivele persoane fiind puse sa asculte cantece cunoscute sau necunoscute, in care anumite portiuni (scurte) fusesera inlocuite cu pauze de tacere. Rezultatele experimentului: subiectii nu observau in mod constient pauzele introduse in cantecele cunoscute, iar momentele de liniste determinau o activare mai intensa a zonelor de asociere auditiva decat cele ce fusesera introduse in melodiile necunoscute.
In Romania, efectul este vizibil la fiecare concert Phoenix: la aniversarea a 40 de ani, la Sala Polivalenta, cand, desi Mugur de fluier a trebuit sa fie reluat din cauza blockflote-ului care nu se auzea, fanilor nu le-a pasat si au incins hore spontane; la aniversarea a 45 de ani, la TNB; anul trecut, la Amfiteatrul Mihai Eminescu din Capitala, cand Nicu Covaci a avut probleme cu monitoarele; si chiar si anul acesta, pe 28 aprilie, la Sala Palatului, cand sincopele evidente ale unei boxe si raguseala din vocea lui Nicu Covaci au fost neutralizate de "completarile" si reprezentarile muzicale involuntare a cel putin trei generatii de iubitori ai Pasarii de Foc.
Multi ar spune ca un concert Phoenix poate fi recunoscut dupa numarul de probleme tehnice aparute - cu toate ca acest aspect pare a nu mai cont