Principalii trei producători interni de ţigarete au înregistrat anul o trecut o cifră de afaceri de 1,9 miliarde de euro, în creştere cu peste 15% faţă de anul anterior, ca urmare a creşterii preţurilor. Anul trecut, afacerile cu ţigări au fost mai profitabile decât cele cu pâine, carne sau lapte, dovadă că, pentru unii consumatori, viciul este mai important decât hrana. British American Tobacco (BAT), producătorul brandurilor Kent şi Pall Mall, a fost anul trecut cea mai profitabilă companie din industria alimentară, obţinând un profit net de 99 de milioane de euro, în creştere cu 43% faţă de anul 2009, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
Pe următoarele locuri în topul companiilor profitabile sunt Coca-Cola HBC, cu un profit de 66 de milioane de euro, Heineken - cu 40 de milioane de euro - şi Pepsi Americas, cu 37 de milioane de euro. Singura companie producătoare de hrană care a obţinut, anul trecut, un profit bun, a fost Danone, cu opt milioane de euro, în scădere cu 10,5% faţă de anul anterior.
Preţurile au crescut cu 15% în 2009
„Fumătorii nu conştientizează că dau mai mulţi bani pe ţigări decât pe mâncare. Totul este cauzat de neajunsuri şi de lipsa de educaţie“, afirmă Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicale din Industria Alimentară.Anul trecut, cele trei companii multinaţionale producătoare de ţigarete, respectiv BAT, Philip Morris şi JTI, care deţin, cumulat, 99% din piaţa internă de profil, au înregistrat o cifră totală de afaceri de 1,9 miliarde de euro şi au obţinut un profit de 137 de milioane de euro.
În acest an, însă, românii se pare că s-au speriat de preţurile foarte mari ale ţigărilor, care au crescut cu peste 15%, din cauza devansării calendarului de majorare va accizelor, şi au început să fumeze mai puţin.
Potrivit datelor din piaţa de profil, în acest an, con