Operatorii trenurilor private au reuşit, practicând tarife similare celor ale CFR Călători sau chiar mai reduse, să iasă "pe plus" chiar şi anii de criză, în condiţiile în care compania de stat s-a confruntat cu datorii de ordinul a sutelor de milioane de euro şi pierderi pe măsură.
"Din punct de vedere legislativ, operatorii privaţi sunt obligaţi să nu depăşească tarifele stabilite de CFR Călători pentru rangul de tren utilizat. Prin urmare, tarifele practicate de noi au fost rotunjite în minus pentru a uşura în acest fel munca personalului de tren şi a celui din casa de bilete pentru a evita un disconfort şi pentru călători, practică preluată în prezent şi de către operatorul de stat", au explicat pentru gândul reprezentanţii Transferoviar Grup.
Privaţii pun rezultatele net superioare celor ale CFR Călători pe seama gestionării "la sânge" a resurselor. Atenta supraveghere şi instruire a personalului din trenuri reprezintă o altă prioritate a operatorilor privaţi care susţin că vor să evite incidente de tipul "mersului cu naşul". Chiar şi aşa, companiile private care se ocupă de transportul de călători pe calea ferată spun că se confruntă cu o "concurenţă neloială" din partea CFR-urilor. Călătorii nu sunt informaţi cu privire la mersul trenurilor private, iar afişele promoţionale din gări sunt distruse. Totodată, starea infrastructurii afectează şi afacerile privaţilor, generând întârzieri ale trenurilor.
În prezent pe piaţa de transport călători cei mai importanţi operatori privaţi sunt Regiotrans şi Transferoviar.
Regiotrans, cel mai mare operator privat din România
Grupul de firme Regiotrans Braşov a devenit, în doar 8 ani, cel mai important operator privat din domeniul transportului feroviar de călători din România, deţinând la ora actuală aproape 15% din piaţă. Grupul a fost infiinţat de inginerii Costel Comăna, ost şef de di