În ultimii 42 de ani, General Motors a pierdut mai mult de jumătate din cota sa de piaţă din SUA, de la 53% la 20%, după nenumărate anunţuri de "schimbare", notează Wall Street Journal. General Motors vinde produsele sale sub opt mărci (Cadillac, Saab, Buick, Pontiac, GMC, Saturn, Chevrolet şi Hummer), în timp ce competitorii săi au mult mai puţin.
Toyota, cu o cotă de piaţă de 19%, are doar trei mărci, iar Honda, cu 11%, are doar două. În acelaşi timp, GM are 7.000 de dealeri. Toyota are mai puţin de 1.500, în vreme ce Honda are doar 1.000. În acelaşi timp, faţă de companiile japoneze care construiesc maşini în SUA la aceleaşi costuri ale forţei de muncă, GM are probleme cu legile care îi guvernează relaţia cu UAW, sindicatul auto din SUA.
Unul ar fi programul "Jobs Bank", prin care se garantează salariile şi beneficiile întregi pentru muncitorii care îşi pierd locurile de muncă după automatizarea fabricilor sau închiderea lor. GM plăteşte mai multe pensii în SUA decât are muncitori. Compania are 92.000 de muncitori în SUA şi finanţează veniturile a peste 500.000 de pensionari.
În acelaşi timp, vehiculele pe care le-a produs (ca de altfel şi ale celorlalţi constructori americani) sunt foarte mari consumatoare de carburanţi, iar în timpul actualei crize, americanii au economisit la cheltuieli de oriunde s-a putut.
GM vrea un faliment rapid, în care să iasă o nouă societate curăţată de datorii şi capabilă să se impună rapid pe piaţă. Noul GM va include brandurile profitabile şi operaţiunile GM din China, Daewoo din Coreea de Sud, Thailanda şi Asia de Sud-Est. GM va închide 14 fabrici ale grupului până în 2012, urmând să ajungă la 33 de unităţi de producţie.
Numărul angajaţilor din SUA ar urma să scadă la 27.200, din cauza procesului de restructurare, de la 35.100 persoane la sfârşitul anului trecut. Guver