Să stabilim de la bun început ce subiect are articolul: care e problema legată de bacalaureatul din acest an si ce fel de solutii căutăm. Apropo de prima chestiune, ziarele titrează: ”Dezastru la bac”, referindu-se la recordul de elevi respinsi. Dar asta e ca si cum ai spune că simptomele sunt o problemă, nu boala. Bac-ul de anul acesta n-a făcut decât să arate degradarea nivelului de pregătire (si) al elevilor de liceu, fenomen care se petrece de ani buni de zile. Asta e problema. La a doua chestiune, cred că ar fi mai bine să spun ce NU reprezintă o solutie. Din câte văd, multi comentatori consideră că explicatia si solutia problemei sunt cât se poate de simple si imediate, o însiruire de ”ar fi trebuit/ar trebui”: elevii ar fi trebuit să învete mai mult, profesorii ar trebui să predea mai bine samd, scrie Doc pe blogul Inventarul stricaciunilor politice.
Or, solutiile astea nu sunt departe de superficialitatea pe care o acuză. E ca si cum, dacă ar exista o problemă cu furturile, solutia ar fi să afirmi, repetat si foarte apăsat, că oamenii ar trebui să fie cinstiti. Cu sigurantă că asta nu e un lucru rău, si ar putea chiar să aibă un efect. Dar o solutie nu are cum să fie. Pentru asta trebuie să mergi mai departe si să afli de ce nu-s cinstiti cei care ar trebui să fie, si cum pot fi făcuti astfel. Dacă elevii nu învată sau părintii nu se implică, nu este îndeajuns să spui că asta ar trebui să facă, în principiu. Solutia cere să afli si de ce nu se întâmplă asta, în practică, si cum ar putea fi făcută să se întâmple.
Acestea fiind spuse, haide să căutăm responsabilii pentru situatia asta problematică, sursa problemelor si solutiile ei.
1. Elevii
Sunt uluit de potopul de invective care se revarsă acum în capul elevilor: sunt retardati, prosti, lenesi, stau prin baruri, la calculator etc. Si, desigur, ei sunt principalii vinova