Multe din fostele întreprinderi din industria grea şi a construcţiilor de maşini au ajuns la faliment sau au fost desfiinţate, terenurile lor devenind afaceri imobiliare de succes, singurele foste întreprinderi de stat care îşi continuă relativ bine activitatea şi în economia de piaţă fiind Combinatul Siderurgic şi Şantierul Naval.
Dar, dacă în 1989 combinatul avea 28.000 de angajaţi şi producea 7.663.000 tone de oţel, la finele acestui an va avea 8.400 de salariaţi şi o producţie de 3,5 tone oţel. Şantierul naval are 1.500 de salariaţi, faţă aproape 6.000 în 1990. Şantierul preluat de grupul olandez Damen a fost retehnologizat şi orientat către producţia navelor specializate. De pe orizontala industriei navale au dispărut fabrica de elice navale Elnav SA, înfiinţată în 1978, singurul producător de profil din estul Europei şi fosta uzină mecanică navală, Menarom SA, important producător de vinciuri, tablouri electrice şi armături pentru instalaţii.
După o privatizare eşuată în 1999-2002, când a fost preluată de o firmă olandeză, a fost salvată prin preluarea de către grupul Transpec, dar nu mai deţine un loc la fel de important în industria echipamentelor navale.
Active scoase la licitaţie
Fosta întreprindere de echipamente hidraulice, Mehid SA, a ajuns de la 578 angajaţi şi o cifră de afaceri de 4,7 milioane lei în 1999, când a fost preluată de omul de afaceri Corneliu Mangalea, la 67 angajaţi şi o cifră de afaceri de 2,4 milioane în 2009. Zilele trecute, Fiscul a scos la licitaţie mai multe active, hale, terenuri, spaţii de depozitare, atelierele turnătorie şi forjă, în valoare de peste 12,5 milioane lei. Licitaţia a fost amânată de plata unei tranşe la bugetul de stat. Trefo SA, înfiinţată în 1955 şi care producea sârmă, cuie şi lanţuri navale, a fost preluată de un investitor italian şi mutată la Brăila. Are o producţie anuală de 40.000 t