Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a estimat în acest an pentru contractele de deszăpezire un buget total de aproximativ 100 de milioane de euro, cu 40 la sută mai mare decât în sezonul 2011-2012. Aceasta înseamnă că un kilometru de drum deszăpezit, fie el drum naţional sau autostradă, va costa statul român 6.250 de euro, potrivit unui calcul simplu, care ia în considerare faptul că România are aproximativ 16.000 de km de drumuri naţionale şi autostrăzi.
Spre comparaţie, în Finlanda, cheltuielile cu deszăpezirea reţei de autostrăzi şi drumuri naţionale, care are o lungime totală de 78.000 km, adică de 4,8 ori mai mare decât cea din România, au fost în iarna trecută de 98 de milioane de euro. Astfel că preţul de deszăpezire pe un kilometru în Finlanda este de cinci ori mai mic decât în România.
CNADNR a lansat, încă din luna august, licitaţii deschise pentru achiziţia de servicii de întreţinere a drumurilor naţionale pe timp de iarnă. În total, vor fi încheiate contracte aferente celor şapte direcţii regionale de drumuri şi poduri (DRDP). Valoarea estimată a contractelor variază între 18,8 milioane de lei, fără TVA, pentru DRDP Craiova şi 91,4 milioane de lei, fără TVA, pentru Direcţia Regională Bucureşti.
Gândul a scris că, pentru perioada 2008-2012, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a alocat circa 1,1 miliarde de euro, la un curs mediu de 4,2 lei/euro, fără TVA, pentru contractele multianuale de întreţinere, inclusiv de deszăpezire, a reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi.
De ce participă "regii asfaltului" la licitaţiile de deszăpezire, pe care le consideră "neprofitabile"
Deşi unii dintre aşa-numiţii "regi ai asfaltului" declarau pentru gândul anul trecut că, în România, contractele de deszăpezire nu sunt profitabile şi că, după finalizarea lor, nu se vor mai prezenta la licit