Sarkozy si-a inceput fulminant campania electorala: una dintre propunerile care au reverberat puternic in birourile birocratilor de la Bruxelles, dar si in sediile companiilor din toata lumea este ultimatumuli dat UE pentru a adopta "Buy European Act". Adica un set legislativ, inspirat din legislatia SUA, care sa stipuleze acordarea contractelor publice întreprinderilor care produc pe teritoriul european, indiferent de naţionalitate. Inca o provocare de campanie a "nationalistului" Sarkozy? Sau o cerere legitima pentru o UE care, potrivit consultantului Cristian Muresan, "ar transforma Europa din idioata satului mondial, care a deschis toate visteriile, într-un actor conştient de importanţa pieţei interne"?
In UE exista o permanenta lupta intre cei care vor deschiderea larga, aproape fara discernamint, a licitatiilor publice pentru orice companie, si cei care isi doresc filtre puternice.
Nu intimplator, la o saptamina dupa discursul lui Sarkozy, Comisia Europeana a prezentat o propunere de directiva care, daca va fi aprobata in complicatul proces de codecizie al UE, ar insemna un mic pas spre protectionismul cerut de presedintele francez in fata companiilor din tari care, la rindul lor, discrimineaza firmele straine.
Negocierile pentru aceasta propunere au durat 18 luni. 18 luni pentru a ajunge la un compromis care "nu este mesajul puternic asteptat de Paris", dar care inseamna o intarire a politicii protectioniste a UE, dupa cum scrie Le Figaro. In esenta, propunerea spune ca, sub controlul Comisiei Europene, accesul la unele licitatii din UE va fi interzis pentru companii care vin din tari care inchid portile pentru exportatorii de bunuri si servicii din UE.
Vezi aici mai multe detalii despre propunerea Comisiei Europene
Cum functioneaza insa Buy American Act?
Preferinta pentru bunurile produse in interiorul un