Psihologii din Statele Unite, Elveţia şi Germania spun că pozele macabre de pe spatele pachetelor de ţigări nu îi ţin deloc departe pe consumatori.
Un studiu dat recent publicităţii în Journal of Experimental Social Psychology şi preluat de presa britanică arată că în loc să-i convingă pe tineri să renunţe la acest obicei, avertismentele marcate pe pachetele de ţigări îi determină pe consumatori să fumeze tot mai des. În mod ironic, fumătorii consideră mai puternice şi mai eficiente mesajele care nu conţin idei înfricoşătoare despre relaţia dintre fumat şi moarte.
O categorie de mesaje ignorate în rândurile tinerilor sunt cele care afirmă că fumatul te urâţeşte. Mulţi tineri ignoră cu bună ştiinţă acest tip de mesaj, deoarece ei s-au apucat de fumat ca să impresioneze, şi acest lucru este mai important, spun oamenii de ştiinţă după ce au analizat răspunsurile date de cei 39 de fumători intervievaţi, cu vârste cuprinse între 17 şi 41 de ani. Nimeni şi nimic nu le va sta în cale pentru a le arăta celorlalţi că ei sunt mai şic sau mai maturi cu ţigara în gură.
Potrivit tabloidului britanic Daily Mail, persoanele chestionate nici nu au vrut să audă de renunţarea la acest obicei pe care unii îl consideră prost, majoritatea afirmând că e mai importantă impresia pe care o lasă în societate decât starea de sănătatea personală.
STATISTICI OMS
Un alt studiu, prezentat ieri de Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi citat de Agerpres, arată că aproximativ 94% dintre nefumători nu sunt încă protejaţi de pericolul fumatului pasiv şi peste 90% sunt lipsiţi de protecţie în faţa industriei de marketing a producătorilor de tutun. Potrivit raportului "Epidemia globală a fumatului", 2% din populaţia lumii trăiesc în ţări unde legile împotriva fumatului în spaţii publice sunt respectate la nivel extins, şi, deşi s-au făcut unele progr