•RATC nu se afla pe drumul cel bun
Referindu-se la Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC), Costel Bejenariu, candidat la Primaria Iasi, a scos in evidenta o multime de neajunsuri. Stadiul avansat de uzura a parcului de transport, din care 165 de unitati au norma de functionare indeplinita, obliga la cheltuieli materiale si umane foarte mari. Costul mentinerii acestuia in functionare este foarte mare, pentru ca Iasul este defavorizat ca relief, transportul facandu-se in proportie de 80% pe trasee in panta, cu unghi de inclinare pana la 30 de grade. Calea de rulare tramvaie are tronsoane diferite ca realizare tehnica, unele solutii fiind adaptate conjunctural, fara un studiu tehnic documentat, fapt care creaza mari disfunctionalitati in circulatia curenta a vehiculelor.
Pana acum nu s-a realizat decat modernizarea a 9,5 km cale rulare tramvai si 4,3 km linie troleibuz, ceea ce reprezinta 9% si respectiv 2,6% din devizul total de lucrari. Mai mult, datoriile de la sfarsitul anului 1999 erau de aproximativ 12 miliarde lei.
De asemenea, in opinia lui Bejenariu, achizitionarea autobuzelor second-hand presupune dezvoltarea sectorului de reparatii si intretinere. La prima vedere afacerea pare rentabila, dar, pe termen mediu, rentabilitatea este discutabila, deoarece implica costuri mari privind manopera, cumpararea pieselor de schimb si a materialelor.
La fel, achizitionarea de autobuze noi cu finantare de la bugetul local constituit pe venituri proprii presupune o cheltuiala care va fi recuperata in pretul biletului.
Concluzia lui Bejenariu este ca, in conditiile actuale, aceasta regie nu-si gaseste echilibrul din cauza unei suprastructuri de conducere depasita de realitate si o infrastructura uzata din punct de vedere fizic si moral. De aici rezulta un transport scump si deficitar la capitolele calitate si confort. Nu este de