Guvernul si-a propus ca in urmatorii trei ani (2013-2016) sa continue dezvoltarea principalelor proiecte prin demararea de lucrari noi si finalizarea celor aflate in curs de constructie. Concret, vrea sa finalizeze Autostrada Transilvania si sa inceapa Autostrada Vest - Est si a Sudului.
Guvernul recunoaste ca doar 35% din drumurile nationale si 15% din drumurile judetene se afla intr-o stare buna sau foarte buna. Restul retelei inregistreaza probleme semnificative privind capacitatea portanta, planeitatea si starea lucrarilor.
In transportul aerian Romania, desi numarul de aterizari si decolari este ridicat, valoric se inregistreaza venituri mici deoarece majoritatea operatorilor sunt straini.
Transportul maritim pe scurta distanta si transportul fluvial pot contribui la descongestionarea unor infrastructuri rutiere sau feroviare. Aceste doua moduri de transport au ramas inca exploatate sub posibilitati, atat din cauze transfrontaliere, cat si din cauza starii infrastructurii portuare.
Pentru atingerea obiectivului, Guvernul Romaniei ia in calcul mai multe masuri si actiuni obligatorii:
- Absorbtia accelerata a fondurilor europene disponibile pentru proiectele cuprinse in programarea 2007-2013 si pregatirea portofoliului de proiecte, concomitent cu imbunatatirea procedurilor, pentru perioada de programare 2014-2020;
- Imbunatatirea cadrului legislativ specific in vederea atragerii investitiilor straine directe si a implementarii unor structuri de finantare a proiectelor conform celor mai bune practici in domeniu la nivel european si global, inclusiv prin modernizarea si unificarea legislatiei privind achizitiile publice/concesiunilor/parteneriatului public-privat si promovarea eficientei ("Best Value for Money");
- Utilizarea unor structuri de prefinantare/cofinantare/finantare moderne, tinand cont atat de cap