Criza financiară care a dus la reducerea salariilor, concedieri şi renunţarea la prime, a afectat anul acesta şi Crăciunul. Doi din zece români nu au mai achiziţionat, în 2009, cadouri pentru cei dragi, o mare parte din români au început să se orienteze spre brazii artificiali, mai ieftini şi mai prietenoşi cu mediul, iar pentru masa de Crăciun cheltuiesc între 150 şi 500 de lei, în funcţie de posibilităţi.
Proporţia celor care renunţă să facă cadouri este mai mare în rândul persoanelor care au trecut de 50 de ani, a persoanelor din mediul rural, precum şi în rândul persoanelor cu venituri sub 700 de lei. Rata crescută a celor care
şi-au pierdut locul de muncă şi reducerile salariale practicate la unele companii au redus numărul celor care aleg să facă cadouri consistente de Crăciun.
Anul trecut, aproape toţi românii, adică 97,38%, au oferit cadouri de Crăciun, în ciuda crizei financiare şi a perspectivelor sumbre care începeau să se întrezărească. Studiile de anul trecut arătau că România este o societate orientată cu preponderenţă spre consum, în comparaţie cu ţările din Europa de Vest, unde populaţia pune accent pe economisire.
Preţurile de sărbători au crescut în 2009 faţă de anul trecut cu circa 4%, lucru ce a descurajat consumul, deja ameninţat de faptul că în majoritatea companiilor private s-a renunţat la acordarea primei de Crăciun, în acest an.
MASA DE LA HIPERMARKET
Suma necesară pentru pregătirea unei mese tradiţionale româneşti, cu toate cele necesare, se ridică anul acesta la aproximativ 400 de lei, hipermarketurile şi supermarketurile fiind însă pline de cei care s-au apucat deja să facă pregătirile pentru Crăciun. Traficul în magazine a rămas la fel de ridicat ca şi în ceilalţi ani, de aceea, marii retaileri au anunţat deja prelungirea programului de sărbători în intervalul 9-23 decembrie.