UDMR respinge ferm (cel puţin deocamdată) schema de reorganizare administrativă 8/8+2. Ca atare, şi PDL a început săptămâna cu o manevră de repliere precedată de câteva zile de semnale în acest sens, la început discrete, apoi tot mai explicite.
Revenind la 8+2, cum acest din urmă aranjament ar fi fost, conform recentelor spuse ale preşedintelui Traian Băsescu, şi formula maximală de compromis aflată la îndemâna PDL, înţelegem astfel că nici democrat-liberalii nu mai au ce da de la ei, nici maghiarii din Uniune nu au ce să mai ceară în plus.
Asta, însă, pe moment şi doar într-o logică în care am exclude, pe de o parte tentaţia guvernării, mai vie ca oricând în UDMR, iar pe de alta livrarea unui nou set de concesii la care PDL s-ar putea gândi în privinţa Statutului minorităţilor naţionale.
Iar cât priveşte Statutul, tuşele care contează sunt puţine: deşi au obţinut câteva victorii de etapă, liderii UDMR sunt în continuare încercaţi de frustrări, întrucât legea nu va vedea lumina votului până la 1 iulie, iar forma finală a actului normativ va continua să rămână un mister pentru toată lumea.
Aşadar, dezideratul prezidenţial al reorganizării administrative a ţării, pe cele opt superjudeţe plus, eventual, alte două mini (Harghita şi Covasna), este împins spre toamnă, dar insistă să tipărească cifra 8 în agenda UDMR.
Din declaraţiile "la cald", coroborate cu discursul lui Traian Băsescu din timpul aceleiaşi emisiuni în care i-a explicat şi Regelui Mihai cum stă treaba cu eroismul şi istoria, răzbate însă faptul că PDL forţează reorganizarea după modelul deja prezentat.
Tonul a fost dat săptămâna trecută de şeful statului, când a pomenit de reformrea instituţiilor deconcentrate după modelul celor opt regiuni de dezvoltare, spusele i-au fost întărite luni de Elena Udrea, care, hărnicuţă, deja a restructurat pe hârtie Inspectoratul de Stat