Nu sunt simple picturi reprezentând chipuri sau scene christice. Cele 12 icoane expuse în cadrul Centrului Cultural Reduta – expoziţie vernisată vineri – sunt rodul unei tabere de pictură sacră care a avut loc în vara anului trecut, la Castelul de vânătoare al regelui Carol al II-lea, de la Lăpuşna, judeţul Mureş. Opt iconari au trudit zi de zi pentru rea-lizarea lor într-un registru artistic unitar, reprezentativ pentru tradiţia picturii pe icoane în zonă, în special pentru icoanele din Nicula. Sub îndrumarea lui Marcel Naste şi Călin Bogătan, referent la Centrul de Îndrumare a Creaţiei din Mureş, Klara Balasz, Ana Sălăgean, Ma-riana Pârvu Kulcsar, Elena Costinaş, Veta Paşcu şi Emilia Manole nu au copiat pur şi simplu icoane, „ci le-au interpretat dintr-o lumină personală şi tocmai de aici vine valoarea de tradiţie a icoanei, pentru că ele au fost pictate conform canoanelor tradiţiei, însă interpretarea picturală a adus nota de modernitate”, consideră Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu, din Mureş. Icoanele sunt pictate pe sticla ferestrelor, care au fost anti-chizate, pentru a căpăta o notă de vechi, potrivit iniţiatorilor. Proiectul „Icoana din fereastră” expus la Reduta a fost completat vineri şi cu „Crucea din fereastră”, rezultat al unei tabere care s-a încheiat cu aproximativ 10 zile înainte ca expoziţia să ajungă la Braşov. Cele două expoziţii fac parte de fapt dintr-un proiect mai amplu, potrivit muzeografului Muzeului de Etnografie al Târgului Mureş, Vasile Mureşean. „Anul acesta, în iulie, s-a pictat Crucea din fereastră, la Mănăstirea Doamnei, din Topliţa. Nicolae Băciuţ a avut o idee mai largă, facem icoana din fereastră, facem crucea din fereastră, facem uşile împărăteşti, eu le voi sugera să facă şi o masă împărătească. În acest fel, iată, avem Biserica virtuală – un proiect mai vechi de-al nostru”, a declarat Vasil