Două înţelesuri are sloganul "BINELE O DUCE RĂU ÎN ROMÂNIA": că România este o ţară care persecută binele (sau, cel puţin, nu-l preţuieşte şi nu îl cultivă) şi că, în concluzie, România este o ţară a răului sau a nepăsării.
Oricât ar părea de ciudat, sloganul mă deranjează - nemernicii pe care-i întâlneşti la tot pasul nu sunt "România" decât pentru o gândire vulgară.
Autorul textului îşi dezvăluie logica precară: el ne îndeamnă să-i contactăm pe cei mai buni dintre cei care fac fapte bune.
Adică, unii dintre cei care fac binele, sunt mai buni decât alţii care fac binele, iar pe www... îi cunoaştem pe cei mai buni dintre ei - o adevărată ierarhie printre oamenii de bine, ceea ce sugerează un dispozitiv bine organizat în lupta cu răul sau cu nepăsarea - un scenariu incipient de science-fiction.
De ce să-i cunoşti pe cei mai buni dintre cei care fac binele?
Ca să-i ajuţi.
Bannerul însuşi ilustrează acest înţeles.
În josul textului, este consemnat că proiectul este organizat "cu sprijinul oamenilor buni de la Rompetrol şi cu a multor oameni buni de la BRD (n.n. - greşeala gramaticală aparţine copywriter-ului), Ursus şi Ministerul Culturii (n.n. - în ţara răului!?), susţinut de prietenii Primăria Sectorului 1 (n.n. - din nou!, o autoritate administrativă de bine în ţara nepăsării ?!) şi Kaustik".
Să traducem: probabil că Rompetrol este sponsorul principal al Galei Societăţii Civile - Proiectul lui Mi-llenium; BRD, Ursus şi Ministerul vor fi dat şi ei nişte bani sau altceva; probabil că bannerul a fost făcut gratis de Kaustik, iar Primăria va fi tolerat bannerul, fără să fi luat bani la afişare.
Acum devine posibil să înţelegem concret ce înseamnă să îi ajuţi pe cei mai buni dintre cei care fac fapte bune.
Sloganul şi textul afişate în centrul Capitalei nu reprezintă doar o gingăveală semantică, ci sunt de-a dre