Pentru atragerea investițiilor, sistemul fiscal ar trebui să fie competitiv. Iar aici nu este vorba doar de cote reduse de impozitare, ci și de un mediu fiscal stabil și echitabil, în care autoritățile să-și exercite rolul de suport al contribuabililor.
Codul de procedură fiscală (CPF) precizează că interpretarea reglementărilor fiscale trebuie să respecte voința legiuitorului, așa cum este exprimată în lege. Ce se întâmplă însă în cazurile în care legea nu este clară sau nu acoperă anumite situații particulare întâlnite în activitatea unei societăți?
CPF prevede că organele fiscale au un rol activ în îndrumarea contribuabililor prin furnizarea de servicii menite să le faciliteze acestora îndeplinirea obligaţiilor, precum și prin acțiuni de educare în domeniul fiscal. Totuși, în unele situații nici chiar inspectorii ANAF nu cunosc răspunsul. Ce opțiuni are contribuabilul în acest caz? Poate cel mai bun răspuns: solicită un punct de vedere din partea legiuitorului, și anume din partea direcțiilor de legislație din cadrul Ministerului Finanțelor. Pare simplu, însă de multe ori acest proces se dovedește anevoios.
Termenul legal în care autoritățile trebuie să răspundă este de 30 de zile din data în care se depune solicitarea. În practică însă, întârzierile depășesc chiar și un an, motivația invocată fiind insuficiența personalului și volumul mare de solicitări. Totuși, în anumite situații, răspunsurile sosesc cu repeziciune (chiar în mai puțin de 30 de zile), lucru ce dă naștere unor situații arbitrare ce aduc în discuție transparența de care dă dovadă ministerul în privința criteriilor de selecție. În cazul răspunsurilor întârziate, activitatea companiilor este afectată.
Ele fie sunt forțate să adopte anumite măsuri care pot fi neconforme cu spiritul legii, fie să întârzie implementarea acestora, pierzând astfel oportunități și resurse. În p