Colonelul Kotov este, fireşte, eroul capodoperei lui Nikita Mihalkov, "Soarele înşelător", premiul Oscar 1994 pentru cel mai bun film străin. Un denunţ necruţător al represiunilor Colonelul Kotov este, fireşte, eroul capodoperei lui Nikita Mihalkov, "Soarele înşelător", premiul Oscar 1994 pentru cel mai bun film străin. Un denunţ necruţător al represiunilor staliniste de la mijlocul anilor "30, când Rusia bolşevică şi-a devorat propriii fii. Acum, "Soarele înşelător" a deschis Festivalul de film B-Est, de la Bucureşti, iar criticii cinematografici l-au întâlnit direct pe "colonelul Kotov" într-o conferinţă de presă, unde aglomeraţia a fost atât de mare încât s-a stat şi pe jos. Simplu, direct, spontan, plin de umor: aşa este Mihalkov şi dincolo de ecran. Marele cineast şi actor este neliniştit că umanismul nu poate ţine pasul cu dezvoltarea atât de rapidă a civilizaţiei, ceea ce implică serioase neajunsuri. Computerul nu poate rezolva totul, există probleme, inclusiv de ordin politic (Kosovo, Irak), care pot scăpa de sub control. Legătura dintre cinematograf şi politică? Cinematograful se poate face cu ajutorul politicii, dar cei care vor să facă politică cu ajutorul cinematografului greşesc. Ce înseamnă sufletul rusesc? "Dacă veţi vedea filmele mele, veţi înţelege ce este sufletul rusesc. Nu-mi este ruşine de niciunul din filmele pe care le-am făcut, nici în perioada sovietică, nici după aceea. Eu nu fac filme pentru a fi pe placul cuiva". Mihalkov nu agreează bravada gratuită a celor care-şi ard în public carnetele de partid când ştiu că acum nu mai este niciun pericol. Filmul rusesc se dezvoltă extrem de repede. Astăzi, la filmele ruseşti vine mai multă lume decât la filmele străine, cu excepţia blockbusterelor americane. Cu 15 ani în urmă, ecranele ruseşti au fost invadate de o avalanşă de filme străine, a fost ca o fereastră deschisă spre lume. Apoi, în această