Expertizarea tehnică a unei clădiri care să ateste gradul de risc sesimic al imobilului costă în jur de 1.000 de euro pentru o locuinţă de aproximativ 100 de metri pătraţi şi durează în jur de o lună. Cu cât locuinţa este mai mare, cu atât preţul şi timpul până la eliberarea certificatului vor fi mai mari.
În prezent, expertizarea tehnică a clădirii, care să arate cât de sigură este clădirea în cazul unui cutremur, nu poate fi făcută decât de experţii tehnici autorizaţi de Inspectoratul de Stat în Cosnstrucţii (ISC). Potrivit unui proiect al Primăriei Capitalei, dar şi a unei propuneri legislative, toţi propietarii de clădiri ar putea fi obligaţi să îşi elibereze un certificat care să ateste gradul de risc seismic al clădirii.
Gradul de risc seismic al locuinţei ar urma să fie stipulat în cartea tehnică sau cartea funciară a clădirii. Propunerile arată că dacă acest certificat nu există, proprietarul nu va putea vinde sau închiria clădirea. În schimb va putea locui în ea.
Cum se face evaluarea seismică
Expertizarea unei clădiri presupune efectuarea mai multor paşi, printre care prelevarea de probe din toate elementele de siguranţă ale clădirii, studierea lor în laboratoare speciale sau simplu, prin vizualizare.
"În funcţie de cât de mare este casa, în funcţie de materialele folosite la construcţie, există nişte paşi care trebuie urmaţi. În principal, se urmăresc elementele de siguranţă ale unei clădiri, aici intrând fundaţia, stâlpii de susţinere, centura de siguranţă, precum şi pereţii. Acoperişul casei se studiază mai întâi vizual, dacă se remarcă probleme şi acesta va fi analizat", a spus pentru ROMÂNIATV.NET, Nicolae Aleman, expert tehnic atestat de ISC.
Probele prelevate sunt duse la laborator.
"Probele luate din fundaţie, din pereţi, din planşee, din stâlpi, vor fi duse la labortor unde vor fi supuse la încercări. Ţinând