„M-a picat, dar nu am ştiut. Este foarte exigent şi corect”. Aşa îl caracterizează studenţii de la Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor pe profesorul Silviu Cerna. Doctor în economie şi fost membru în Consiliul de Administraţie al BNR, Silviu Cerna a acceptat să vorbească despre starea învăţământului românesc, despre care spune că nu a intrat în criză de ieri, de alaltăieri, ci este într-o criză permanentă din1948.
Silviu Cerna susţine că un principiu pedagogic de aur spune că discipolii sunt aşa cum sunt magiştrii şi nu invers. Referitor la sistemul românesc de învăţământ, profesorul timişorean a făcut o amplă radiografie din care rezultă că învăţământul românesc se află în criză încă de la reforma din 1948. „Sistemul românesc nu a intrat în criză acum, ci este într-o profundă criză încă din 1948, când s-a creeat un sistem de învăţământ după modelul sovietic. În acea perioadă, vârfurile elitei universitare au fost exterminate, iar restul corpului didactic a fost supus aceloraşi modalităţi de intimidare şi de control ca întreaga societate românească. S-au înfinţat şcolile medii mixte şi facultăţile muncitoreşti, s-a introdus admiterea la licee şi facultăţi în funcţie de criterii de clasă, întreg învăţământul a fost puternic ideologizat şi rusificat. Totuşi, o mare parte a corpului didactic, format în perioada intebelică, a continuat să împărtăşească valorile profesionale şi morale «burgheze», făcându-şi mai departe datoria. Când acest corp didactic a fost înlocuit cu noile generaţii de profesori, crescuţi şi educaţi de regimul comunist, din rândul cărora, recunosc, fac şi eu parte, noile standardele profesionale şi morale au început să se vadă, printre altele, prin faptul că la şcoală nu se face prea multă carte, iar toată lumea merge la meditaţii”, a arătat Silviu Cerna. Nici situaţia învăţământului universitar nu s-a schimbat prea mult